Yazarın fotoğrafıSezen Aksu

Tahliye Taahhütnamesi

Güncelleme tarihi: 2 Haz 2023

Tahliye taahhütnamesi kiracının kiralanan taşınmazı belirli bir tarihte boşaltacağına ilişkin beyandır. Tahliye taahhütnamesi verilmesi durumunda kiracının belirli bir sürenin tamamlanması ile kiralanan taşınmazı boşaltacağı anlaşılır. Bu sürenin tamamlanması ile de kiraya veren kiracıyı çıkarma hakkına sahip olur.

6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu esasen kiracıyı koruyan bir yaklaşımdadır. Ancak kiraya veren için de belirli durumlar halinde kiracının tahliyesine imkan tanımaktadır. Tahliye taahhütnamesi de bunun bir örneğidir. Bir kira sözleşmesinin belirli sürede yapılması o taşınmazın sözleşme süresi sonunda geri verileceği sonucunu doğurmaz. Kiracı kira bedelini ödediği sürece kiralanan taşınmazı kullanmaya devam edebilir ve sözleşmeyi sonlandırma hakkı da kiracıya tanınmıştır. Tahliye taahhütnamesinin varlığı ise bu duruma istisna teşkil eder.

Yukarıda tanımını da yaptığımız gibi tahliye taahhütnamesi ile kiracı sözleşme bitiminde veya başka bir tarihte kiralanan taşınmazı boşaltacağını şartlarına uyarak bir tahliye taahhütnamesi ile beyan ederse kiraya veren o tarihte kiracıyı çıkarabilir.

Tahliye Taahhütnamesi ile kiracı çıkarılabilir mi?

Hemen belirtelim ki tahliye taahhütnamesi kişiye tek başına kiracıyı çıkarma imkanı tanımaz. Kiracının tahliyesini sağlamaya yönelik hukuki imkanların kullanılması hakkı tanır.

Türk Borçlar Kanunu 352.maddesi gereğince elinde geçerli bir tahliye taahhütnamesi bulunan kişinin başvurabileceği iki yol vardır;

1. Dava yolu ile kiracının çıkarılması yani tahliye davası açılmasıdır. Bu dava, tahliye taahhütnamesinde kiracının taşınmazı boşaltmak için beyan ettiği tarihten başlayarak bir aylık süre içinde açılmalıdır.

2. İcra dairesi kanalıyla tahliye taahhütnamesine dayanılarak kiracı tahliye edilebilir.

Gerek dava yolu gerekse icra yolu ile tahliye için mutlaka bir avukattan hukuki yardım alınması faydalı olacaktır. Zira her iki yol da teknik hukuki bilgiye dayanmaktadır.

Tahliye Taahhütnamesinin Geçerlilik Şartları

Geçerli bir tahliye taahhütnamesinin birtakım şartları mevcuttur. Bu şartlardan birisinin bile yokluğunda taahhütname geçersiz olur ve kiraya veren bu hakkını kullanamaz.

Tahliye taahhütnamesinin geçerlilik şartları şunlardır:

• Tahliye taahhütnamesi yazılı yapılmalıdır.

Yazılı olmasından kasıt adi yazılı şekildir. Yani basit bir kağıt üzerinde tahliye taahhütnamesinin imzalanması yeterlidir. Ayrıyeten noterde onaylama şart değildir ancak tarafların istemesi üzerine bu taahhütname noterde de yapılabilir.

• Tahliye taahhütnamesi kiracı tarafından bizzat ya da bu konuda özel olarak yetkilendirdiği temsilcisi tarafından verilmelidir.

Tahliye taahhütnamesini kira sözleşmesinin asıl muhatabı olan kiracı dışında başka bir kimse (aile bireyleri gibi) imzalayamaz. Sadece kiracı bu taahhütnameyi imzalayabilir.

Kiracı eğer bu konuyla ilgili bir vekil atamışsa atadığı vekil tahliye taahhütnamesi düzenleyebilir. Özel yetkiye dayanan bir işlemdir.

• Tahliye taahhütnamesinde taşınmazın boşaltılacağı tarih belirlenmiş olmalıdır.

Belirli tarihten kasıt gün/ay/yıl şeklinde yazılmış bir tarihtir. Gün/ay/yıl şeklinde olmasa da belirtilen tarihten ne zaman olduğu anlaşılıyorsa yine geçerli sayılır. Örneğin "2024 yılının Kurban Bayramı'nın 2.günü tahliye edeceğim" şeklindeki ifade geçerlidir. Ancak "Beşiktaş şampiyon olduğunda" gibi net tarih içermeyen muğlak ifadeler geçerli değildir. Mutlaka bir tarih içermelidir.

• Tahliye taahhütnamesi verilirken kişinin iradesi serbest olmalıdır.

Esasen tahliye taahhütnamesi bir sözleşmedir. Bu sebeple hata, hile, korkutma yolları ile alınan bir tahliye taahhütnamesi Türk Borçlar Kanunu'nun irade sakatlıkları genel hükümleri uyarınca geçersiz olacaktır. Eğer bu yolla alınmış bir taahhütname varsa kişi bu sözleşmeyi 1 yıllık süre içinde iptal ettirmelidir. İptal ettirilmemesi durumunda geçerliliğini devam ettirecektir.

• Tahliye taahhütnamesinin kira sözleşmesinin imzalanmasından sonra verilmiş olması gerekir.

Kanuna göre tahliye taahhütnamesi kiralanan taşınmazın kiracıya teslim edilmesinden sonra ( uygulamada 15gün ya da 1 ay sonra ) alınabilir. Açıkçası bu düzenlemenin amacı zor durumda kalan kiracıyı korumaktır. Çünkü kiraya verenin sadece taahhütname şartı ile kiraya vereceği şeklinde bir zorlama yapmasının önüne geçmektedir.

Dolayısıyla tahliye taahhütnamesi kira sözleşmesinin yapılmasından ya da taşınmazın kiracıya tesliminden sonra alınabilir. Belirli bir süre içinde yapılması şart olmamakla beraber sözleşme süresinin uzatıldığı dönemlerde de alınabilir.

Tahliye taahhütnamesinin hazırlanışı, iptali, tahliye taahhütnamesine itiraz edilmesi, tahliye davası açılması, icra yoluyla tahliye gibi hukuki işlemler için ofisimizle iletişime geçip detaylı bilgi alabilirsiniz.

留言